
www.manaraa.com

jammr 13 (1) pp. 51–66  Intellect Limited 2020

Journal of Arab & Muslim Media Research
Volume 13 Number 1

© 2020 Intellect Ltd Article. English language. https://doi.org/10.1386/jammr_00010_1

 

www.intellectbooks.com    51

Received 22 September 2019; Accepted 25 January 2020

ABSTRACT

This article discusses the role of a politically mobilized diaspora in the media and 
politics of Bahrain. The political turmoil of several decades has resulted in the 
exile of a sizeable community of Bahrainis, and many key activists have settled in 
London. From here they continue to work with a variety of political activities and 
a variety of media to put pressure on both Gulf and European regimes. The arti-
cle traces the development of media forms, from a print newspaper formed out of 
the diasporic experience, via a particular community-driven homepage opened in 
Bahrain in 1998, whose creator fled to London after the 2011 ‘Arab Spring’ upris-
ing, to the diversity of the social media that now dominates. In this regard, the role 
of digital surveillance, and subsequent demobilization and increasing silence, are 
key to the discussion.

Since the founding of Voice of Bahrain/Sawt al-Bahrain, a bilingual newsletter 
published from London since 1983, Bahrain’s regime-critical media have been 
closely linked to a Bahraini diaspora, in particular in London. In this article, I 
will trace the history and development of this connection and relate it to two 

KEYWORDS

Bahrain
regime-critical media
diaspora
politics
activism
demobilization

THOMAS FIBIGER
Aarhus University

Silencing the voice of 

Bahrain? Regime-critical 

media and Bahrain’s London 

diaspora

jammr

Journal of Arab & Muslim Media Research

Intellect

https://doi.org/10.1386/jammr_00010_1

13

1

51

66

© 2020 Intellect Ltd

2020

ARTICLES

https://doi.org/10.1386/jammr_00010_1


www.manaraa.com

Thomas Fibiger

52  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

aspects in particular. One is empirical and concerns political events in Bahrain, 
notably the liberalizing reforms of 2001 and the (aftermath of the) uprisings in 
2011; the other is thematic and focuses on the development of media forms in 
Bahrain’s (diasporic) political arena: from printed press, via a homepage that 
was allegedly instrumental in rallying opposition activity before and during 
2011, to the current situation, which is dominated by social media that are 
subversive but also heavily surveilled. I will focus in this article on specific 
media outlets, namely the newspaper Al-Wasat (published in Bahrain 2002–17),  
the homepage BahrainOnline (running 1998–2018) and then for the current 
period a wider array of social media, notably Twitter and WhatsApp, which are 
now the favourite means of communication but at the same time grounds for 
prosecution and imprisonment for political activists in Bahrain.

The source material for this article was gathered primarily through ethno-
graphic fieldwork and interviews in London (and to some extent Denmark) in 
2018 and 2019, but also in Bahrain, where I have conducted extensive field-
work on various topics, mostly before 2011. I will begin the article with some 
notes on the historical formation of the London diaspora and its ongoing 
exchange with events in Bahrain. This also involves a brief discussion of theo-
ries of diaspora and (social) media. After this I will engage with the three cases 
of Al-Wasat, BahrainOnline and, lastly, the broader social media situation and 
the relation of online and offline activism among Bahrainis in London today. I 
conclude with the question whether Bahrain’s regime has succeeded in silenc-
ing the voice of Bahrain, meaning the voice of political dissent more broadly. 
The discussion addresses the repression of media within Bahrain, as well as 
the repression of the diaspora through surveillance of diasporic activity, online 
and offline, and how this affects the level and kind of activism and (de)mobi-
lization among Bahrainis in the diaspora.

BETWEEN BAHRAIN AND LONDON

London has long been a hub for Bahraini political activists in exile. The first 
such activists settled in London around the time of the Islamic revolution 
in Iran. During the 1980s and 1990s, political protest in Bahrain prompted 
several activists – Shia Islamists as well as secular – to leave the country. Many 
joined the group in London. In 1999, a new amir replaced his deceased father 
in Bahrain and launched a series of political reforms, including the reopening 
of an elected parliament, the release of political prisoners, allowing the return 
of political exiles, and the liberalization of the press and public sphere. In 
addition, Bahrain became transformed into a monarchy and the amir became 
King Hamad. When these reforms were launched, supported on 14 February 
2001 in a national referendum on the new constitution, many exiled Bahrainis 
chose to return to Bahrain. As we shall see below, this included several signifi-
cant figures from the London-based opposition.

Some, however, did not believe that the reforms were genuine or far-
reaching enough, and over the next decade the reforms were the subject of 
critical debate and much protest among Bahrainis both in and outside the 
country. This paved the way for Bahrain’s participation in what was known 
in 2011 as the Arab Spring. As in other Arab countries, Bahrainis took to the 
streets to demand political reforms; as in other Arab countries, the strat-
egy backfired. The limited reforms of 2001 have in effect been rolled back, 
many political activists have been imprisoned and/or have left Bahrain (and 
some two hundred have been killed), the window of relatively free speech 



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    53

has closed, and Bahrain has once again become a very repressive state. Many 
activists, now from a new generation, went to London, where there is today 
a thriving community of several hundred Bahrainis. Many of them gather in 
the Shia community trust Dar al-Hikma, established back in the 1980s as a 
religious rather than a political centre.1 It is in and around this centre that I 
met most of my interlocutors for this article. This is a very active community, 
forming a diasporic community of (Shia) Bahrainis whose leading minority are 
also political activists who form a political opposition in exile. As I will show 
in this article, they use street and media activities, both offline and online, to 
exert pressure both on Bahrain’s regime and on European governments, in 
particular Britain’s, and they have now done so for four decades.

POLITICIZED DIASPORA AND THE DOUBLE-EDGED SWORD  
OF MEDIA

The Bahraini group in London exemplifies very well what many other scholars 
of diasporas, and of media use among diasporas, have pointed out: that, to 
use Martin Sökefeld’s (2006) constructivist perspective, a diaspora only comes 
into existence as it is politically mobilized. This perspective adds well to the 
established criteria for a diaspora, pointing to the (mythological) orientation 
towards the homeland and the dream of return once the homeland situation 
improves, if it ever does (Cohen 2008). In an earlier article, Fiona Adamson 
(2002) has investigated how diasporic groups ‘mobilize for the transformation 
of home’, and this is indeed the case with the Bahrainis in London, where 
the core activists use transnational and in particular social media to work for 
change in Bahrain, a change that may enable them to return to their home, 
which they still see as Bahrain. Whether such a change will come about is 
highly uncertain, and another analytical aim of this article is to look more 
closely at the dual role of social media. One argument is that they allow indi-
viduals to voice their concerns and aspirations and enable people to mobilize 
from below. An opposite argument, or indeed trend, is, however, that these 
media provide the means for thorough transnational surveillance by authori-
ties and regimes – as Marc Owen Jones (2013, 2019) has aptly demonstrated 
in the case of Bahrain and Dana Moss (2018) of Syria. As Marc Lynch (2015) 
argues, media, and in particular social media, may well be blamed for the fail-
ure of the Arab uprisings in general – because regimes have learnt to use these 
media in their own favour.

The dilemma of social media, caught between participation from below and 
surveillance from above, has relevance beyond the Middle East and its author-
itarian and media-versatile regimes. It is also a general concern about online 
media and the Internet. Recently, Shoshana Zuboff (2015, 2019) has coined 
the term ‘surveillance capitalism’ to highlight the role and level of surveillance 
and gathering of personal data that the Internet allows, and that big capitalist 
actors – such as Google, Facebook or Amazon – exploit. Zuboff directly chal-
lenges the perspective of another influential author on the ‘network society’, 
Manuel Castells (2015), who in the immediate aftermath of the uprisings in 
the Arab world and many other popular uprisings around the world (e.g. in his 
native Spain and in the Occupy Wall Street movement) wrote enthusiastically 
about the potential of ‘self mass communication’ – broadly Castells’ term for 
social media – for political mobilization and change. This is a big and neces-
sary discussion. What I learnt from my interlocutors in my London fieldwork, 
but also from my own use of and hesitation about using digital media related 

	 1.	 The link and division 
between religion 
and politics, with Dar 
al-Hikma as example, 
will be the subject 
of another paper 
within the ‘Mediatized 
Diaspora’ project (see 
TIFO, Danish Islamic 
Studies Journal, 
forthcoming).



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

54  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

to Bahrain, has led me to believe that Castells (whose perspective in a Middle 
East context resembles that of Asef Bayat [2010, 2015]) is too optimistic, but by 
the same token that Zuboff is too pessimistic. Bahrainis in London are at one 
and the same time deeply aware of the power and danger of surveillance by 
the Bahraini regime for their peers in Bahrain as well as themselves, yet still 
insist on using their (social) media platforms to put pressure on that regime, 
as well as on international, in particular European, public opinion.

I will return to this discussion of surveillance and mobilization, and the 
question whether the ‘voice of Bahrain’ is being silenced – that is, the voice 
of Bahraini political activists in the diaspora in general, rather than the Voice 
of Bahrain newsletter. But first I will go back some decades and show how 
the hitherto most critical official media outlet within Bahrain, the newspaper 
Al-Wasat, was born out of this same diasporic environment.

A REGIME-CRITICAL NEWSPAPER WITHIN BAHRAIN

Al-Wasat (The Middle) was founded as one of several newspapers in Bahrain 
that appeared after the political reforms of 2001. This newspaper, together 
with Al-Waqt (The Time), was seen as freer and more independent than others, 
which were rather closely linked to various parts of the regime. But whereas 
the short-lived Al-Waqt (2006–09), whose editor in-chief was the long-term 
journalist and intellectual activist Ibrahim Bashmi, had the reputation for 
being intellectual and perhaps elitist, Al-Wasat was a popular voice for the 
Bahraini masses, in particular for those who had supported the opposition 
in previous decades, and not least for Shia Bahrainis. Shia Muslims form the 
majority of Bahrain’s population (although the numbers are fluctuating and 
debatable, see Gengler 2015; Beaugrand 2016; Hafidh and Fibiger 2019): and 
as the Shia have long felt marginalized economically and politically, and as the 
ruling family is Sunni, they form the bulk of the opposition. While particular 
Shia affairs – ritual events or discussions within the clergy – received little 
coverage in other parts of the press, Al-Wasat sought to find a balance which 
included both the usual mentioning of what royals and ministers do and think, 
and the unusual mentioning of what the Shia clergy does and thinks, and 
what villagers do and think, as well as the events of the Shia ritual calendar. 
It styled itself not as a voice of political opposition, but as a critical newspa-
per with a broad interest in what matters in Bahrain. I write in the past tense, 
because the newspaper was finally closed down in 2017, an end to which I will 
return below.

The editor in-chief of Al-Wasat throughout its existence was Mansur 
al-Jamri, who I interviewed in Bahrain in 2008 and 2010. Dr Mansur, as he 
is also known, returned to Bahrain from London in 2001 following King 
Hamad’s proposed reforms. In London he had been part of the Bahrain 
Freedom Movement (BFM),2 a broad movement united in its opposition to 
regime politics but (apparently) with diverse visions of what meaningful 
reforms would entail. The magazine Voice of Bahrain, mentioned above, is still 
issued by the BFM. Many activists affiliated to this movement chose, like Dr 
Mansur, to return to Bahrain in 2001. The young and charismatic Shia reli-
gious sheikh Ali Salman returned to head the new political society Al-Wifaq 
(The Accord), which quickly emerged as the most important political oppo-
sition bloc in post-reform Bahrain. Another member of the BFM, Majeed 
al-Allawi, returned to become part of the new government as minister of 
labour, intending in particular to help young Bahrainis with no wasta network 

	 2.	 In Arabic Harakat Ahrar 
al-Bahrain al-Islamiyya. 
Note that the Arabic 
version defines this as 
an Islamic movement, 
which is left out in the 
English version. This 
is clearly a question 
of intended audience 
and support, and 
something that I 
will further discuss 
elsewhere (see note 1 
above). I thank Zenia 
Yonus for reminding 
me of this difference.



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    55

	 3.	 For a discussion of the 
relationship of secular 
and religious, and 
sectarian, positions in 
Bahrain, see Fibiger 
(2011).

(which allegedly had often helped Sunni Bahrainis to get jobs, promotions 
and so forth) to secure employment. Meanwhile, the most long-term member 
and thus arguably the founder of a Bahraini political diaspora in London, Said 
al-Shihabi, did not want to return. He stayed in London, maintaining the BFM 
and Voice of Bahrain to voice his political protest and distrust of the reforms. As 
this position once again gained strong support following 2011, Said al-Shihabi 
remained and is still a key figure in the London diaspora. He has seen many 
new Bahrainis come to London to form part of a political opposition from 
there (I will return to this below).

Dr Mansur was a young and high-profile member of this opposition, not 
least because he was the son of the popular religious cleric and leader of the 
opposition in Bahrain, Sheikh Abdul Amir al-Jamri (d. 2006). The sheikh had 
been a member of the first parliament in Bahrain, which existed from 1973 to 
1975 shortly after Bahrain’s independence from Britain (1971) (see Khuri 1980 
for the story of this parliament, including biographies of particular members). 
In 1994, he was one of the community leaders – Shia, Sunni and secular – who 
signed a petition for the reinstallation of parliament, opening what was then 
known as the Bahrain intifada. Sheikh Abdul Amir al-Jamri was imprisoned, 
and his later detention under house arrest was used as a way of negotiating 
between the regime and the opposition (Khalaf 2000; Louër 2008). For many 
Bahrainis in the predominantly Shia opposition, the sheikh was seen as their 
real leader in a sort of shadow cabinet.

Dr Mansur had left for London to study, and stayed there to work with the 
opposition. He thus had a secular, technical education, whereas his father had 
studied at a religious seminary (hawsa) in Najaf, Iraq, where he was also part 
of the important Da‛wa Shia political movement (Louër 2008: 108). Living 
in London, Dr Mansur was perhaps also more internationally oriented, and 
rather than a religious community leader, on his return to Bahrain he turned 
out to be a rather secular, but religiously tolerant and open-minded figure with 
an intellectual profile.3

Al-Wasat was immensely popular and was widely disseminated, in 
particular in the rather marginalized parts of Bahrain often inhabited by Shia 
Muslims; that is, many areas of the capital Manama, and the many suburbs 
and villages west of Manama, as well as on the island of Muharraq.

Wikipedia (August 2019) has a page for Al-Wasat which notes the high 
reputation of the newspaper within and outside Bahrain:

The paper was ranked as the top newspaper in terms of circulation and 
impact in the kingdom of Bahrain by the Pan-Arab Research Center in 
its survey in 2012. The paper was ranked of the top of index of credibility 
by the ‘Media Credibility Index’ issued by Next Century Foundation in 
London on 5 May 2012. The paper’s online version was the 15th most 
visited [newspaper] website for 2010 in the MENA region.

I do not know who authored this Wikipedia entry, but it is certainly informa-
tive. Although ‘objective’ in the style of an encyclopaedia entry, it is probably 
more informative than the Bahrain regime would appreciate; thus even an 
encyclopaedia, in particular one like Wikipedia that is user-driven, immensely 
influential and accessible, may be seen as a regime-critical medium. Actually, 
and interestingly, some of the more scholarly activists within the Bahraini dias-
pora in London have been invited to take training for writing for Wikipedia, 
something they see as a very important way of getting the story right – in 



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

56  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

	 4.	 An independent 
report on events and 
abuse in Bahrain 
during and after the 
uprising of spring 
2011, based on an 
investigation headed 
by the internationally 
acclaimed professor of 
law Cherif Bassiouni 
(Bassiouni et al. 2011).

	 5.	 In the more recent 
conflict between Qatar 
and its neighbouring 
countries since 2017, 
al-Jazeera has again 
voiced criticism 
towards Bahrain. 
According to my 
interlocutors, however, 
this is not out of 
support for the cause 
of the opposition, but 
rather to mock Bahrain 
as an ally of Qatar’s 
Saudi and Emirati foes.

their view, of course. I therefore quote at length from this entry on Al-Wasat: 
it is simply more accurate and more detailed than my own information, given 
that I have mostly been away from Bahrain since the 2011 uprising. This is 
how Wikipedia describes how the events of the ‘Arab Spring’ affected Al-Wasat 
(abridged for this article, while spellings and hyphens are kept in their uneven 
original):

On 15 March 2011, the newspaper’s printing office was attacked by 
mobs carrying knives and clubs. This came after recent 2011 Bahraini 
protests as some pro-government supporters attacked Al Wasat’s oppo-
sitional views on recent events. The attack happened in the early hours 
of Tuesday morning after days of harassment of staff and journalists by 
some pro-government supporters.
Following a talk show on Bahrain television on 2 April 2011, which 
allegedly accused fabrications by the newspaper in its reporting of 2011 
protests in Bahrain, Al-Wasat was suspended for one day and put under 
investigation by Bahrain’s Information Affairs Authority. Al Wasat news-
paper was accused of using old footage and articles when reporting on 
current events following the Bahraini protests […]
The day after the suspension, the board of directors of the paper 
announced they had accepted the resignation of Mansoor Al-Jamri as 
editor-in-chief […]
Al Jamri spoke to the Financial Times following these events and 
contended that allegations against his newspaper were part of a 
“sustained campaign” against this specific publication. He explained that 
there is a possibility of a double agent that was planted in the newspa-
per to spread fabrications […]
Karim Fakhrawi, one of the founders of Al Wasat, was detained on 3 
April 2011 and according to the BICI report4 he died under torture on 
12 April 2011. The public announcement indicated that Fakhrawi died 
of kidney failure, but according to the Committee to Protect Journalists, 
pictures showed bruises on his body.
On 4 August 2011, the board of directors reinstated Mansoor Al-Jamri 
back as editor-in-chief of the newspaper. The investors’ general meet-
ing held on 7 August 2011 reaffirmed the strategic direction of Al Wasat 
newspaper.
In June 2017 the newspaper was banned by the Bahraini government on 
accusations that it ‘sows division’.

This, for now it seems, is the end of regime-critical media within Bahrain, at 
least in the form of official news outlets such as a printed (and online) news-
paper. There never was a regime-critical TV station within Bahrain, where 
the opposition rather directed their attention to (Shia-based) TV channels in 
Kuwait, Iraq, Iran and Lebanon and to al-Jazeera in Qatar, which in 2011 and 
2012 (particularly in its English version) aired harsh criticism of the handling 
of the uprising and demonstrators, as well as the lack of attention by the inter-
national community, for instance with the widely distributed documentary 
Shouting in the Dark (4 August 2011).5 However, both before and since 2011, 
new forms of media have appeared. Today the regime-critical media scene in 
Bahrain, both within and outside the country, is dominated by various forms 
of social media. There was an antecedent for this in the form of user-driven 



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    57

and ‘from-below’ websites, not least the site BahrainOnline, to which I will 
now turn.

BAHRAINONLINE

I owned a website, BahrainOnline, created in 1998. A very popular 
website, a community website where everyone could post what they 
thought about and hoped for Bahrain. We received 150,000 hits per day, 
which is huge in Bahrain.

I met Ali Abdulemam, the creator and owner of BahrainOnline, in London 
in October 2018. Now in his early forties, he had been living and studying –  
digital security, of course – in the United Kingdom for 7 years since fleeing 
Bahrain under the threat of detention in the weeks following the crackdown 
on the uprising in February 2011. During 2018, with the small group of activ-
ists behind BahrainOnline, most now living in London, he had finally taken 
down the website after some years with no activity there. ‘It was active until 
2014’, he explained to me, ‘but people shifted their taste in how they wanted 
to get their news. Now WhatsApp and Twitter is the main source for news, it is 
a new generation’. The group is currently working to turn BahrainOnline into 
an archive to document the mood and sentiments of the Bahrain population 
in the period from 1998 until after the 2011 uprising.

In 1998, a site such as BahrainOnline was very innovative, both techno-
logically and in its approach to the media. The idea was to make it possible 
for all Bahrainis to have a voice and to write on the site. This was, in effect, 
social media before that was invented. The year 1998 was deep in the Bahrain 
intifada of the 1990s, a period of political uprising and repression that in 
many ways resembled the post-2011 period in Bahrain, but the young ‘digital 
natives’ were apparently ahead of the authorities at that time, and succeeded 
in running the site anonymously and without interruption.

As noted above, the reforms of 2001 opened up the political and press 
situation to some extent in Bahrain. BahrainOnline was in some respects a 
part of this press scene, but it was also targeted for being too opposition and 
activist. At the same time, while all print media, including the newly estab-
lished Al-Wasat and Al-Waqt (see above), had to comply with press law, as a 
website BahrainOnline could act more independently.

In 2001 and onwards I was managing the website and helping other 
actors with digital activity. We wanted it to be like a newspaper in 
Bahrain, and even the King should be able to read it. I know that in 
several sessions with the Prime Minister and cabinet, it was mentioned 
[…]
Al-Wasat and Al-Waqt were more traditional newspapers, which had 
to be in compliance with the press law, which was difficult. For exam-
ple, when the Minister of Information Nabeel al-Hamer sent a memo 
to all newspapers not to mention anything about Sunni and Shia and 
discrimination, they couldn’t publish it, but we published it.

This was a time of high hopes for a new era of political participation, open 
discussions and a free press. But soon after the reforms were initiated in 2001, 
they were reduced, amended and rolled back. This also affected BahrainOnline 



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

58  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

and similar subversive outlets for regime-critical groups in Bahrain, which 
were now experiencing tougher censorship. As Ali Abdulemam explained to 
me, there were – and as he stated later, there always are – ways of getting 
around such censorship. But this manoeuvring comes at a price, and he himself 
was imprisoned several times, most significantly in 2010, prior to his release 
in 2011 following public and international pressure and his subsequent flight 
from Bahrain and sentencing in absentia later in that same year.

BahrainOnline was censored since 2002. But there are ways for bypass-
ing the blocking. They tried to censor and block the website several 
times, but in 2005 I was arrested, because of international pressure I was 
released after two weeks, in 2010 I was arrested again and put under 
torture, in 2011 (I was in hiding) but was sentenced in absentia to 15 
years in jail, I managed to escape and came to London.

During the uprising itself, even though Ali Abdulemam himself had been in 
prison since 2010, the website was still running; it was taken over by other 
activists, in particular, as Ali Abdulemam indicates, activists from London. 
Other interlocutors in the research project on which this article is based – 
including those who were in London long before 2011, then returned to take 
part in the uprising, and also those who had been living in Bahrain but have 
now settled in the United Kingdom – have told me how BahrainOnline, with 
their involvement, was the main site for organizing the 2011 uprising. This 
was the case particularly at the beginning, when people were encouraged to 
participate in demonstrations, for example, suggesting the Pearl Roundabout 
as the best possible gathering point. This strategy was clearly inspired by the 
Tahrir Square camp established during the preceding weeks. Despite the 
many protests in Bahrain over previous decades, including the 2000s, occu-
pying a central location in the capital was not a strategy known in Bahrain. 
The Pearl Roundabout was a major infrastructural link between the capital 
Manama and the suburbs and villages on the north coast of the island. It also 
made it easier for the demonstrators, most of whom came from the villages 
(which have experienced social and economic deprivation for years), to get 
to the scene, since all roads led there. And this idea, allegedly, was promoted 
on BahrainOnline just days before the uprising started, apparently taking the 
authorities by surprise so that the demonstrators had time to organize a camp.

The story of this uprising in Bahrain is, in brief, that Bahrain was simmer-
ing, inspired by Tunisia and Egypt, and that when President Mubarak resigned 
on 11 February, this only heightened the mood. A national grand celebra-
tion was already planned for 14 February, three days later, for the tenth anni-
versary of the reform referendum in 2001. The reforms had been supported 
by an astonishing 98.4% of the citizen body (a figure  that most Bahrainis I 
have talked to actually believe, more or less); but the 10 years of disappoint-
ment that followed the referendum had led the opposition to call for protests 
against the anniversary, and these protests would no doubt have taken place 
even without any ‘Arab Spring’ movement. But with the mood that swept 
across the Arab world in those weeks, people were ready to take to the streets. 
When one young man was killed by police forces that day – a rare incident in 
Bahrain – this further increased the call for protest. As another interlocutor in 
London explained, that protestor’s funeral was followed by a massive crowd, 
and when the funeral was over people thought – now what? In the following 



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    59

extract, my interlocutor explains how this developed through BahrainOnline, 
where the suggestion to stage a protest at the Pearl Monument was launched.

Someone had gone and done a field survey of three different sites, so 
they would give the pros and cons, as options for where the site of 
protests can be […] The first site was the Pearl Monument site and the 
pros and the cons and he went up and took aerial photos of the place. 
So you have this study, and it was all online and the people were anony-
mously discussing […] The Pearl Monument was the best point because 
it had access from every side, it had very close Shia villages around it. 
[…] Unanimously everyone decided that was the best. They didn’t have 
to announce that was the place, but people were just logging in and just 
reading the program, and my God they are planning this, you know. 
There was no visible leader, no one knew who this guy was […]. So 
then what happened was at the 14th of February someone got shot, 
Ali Mushaima, and then the next day they had the funeral, and in that 
funeral procession there was so much anger, it was lots of coincidences 
coming together. So there was no plan to go to the Pearl Roundabout, 
but when this guy died, in the procession, in Jidhafs and Sanabis and 
Deih, which is one kilometre away from the Pearl Roundabout, 50,000 
people show up to the funeral, they bury him, what do you do next? 
Everyone felt, like in a complete […] process, okay let’s head to the Pearl 
Roundabout, so everyone was just walking to the Pearl Roundabout, 
there was no leadership, everyone just did it, and I was walking with 
them, people left their cars and they just started walking down and 
when they got to the Pearl Roundabout it was empty, there was actually 
no security.

So, mobilized by way of BahrainOnline, the camp was established that day. It 
was first attacked in the morning two days later (17 February), leaving some 
casualties and raising fears of a harsh crackdown. But surprisingly the security 
forces withdrew, and the camp was re-established and was allowed to remain 
in place for one more month, until forces from the so-called Gulf Peninsula 
Shield, largely Saudi, crossed the Saudi–Bahrain causeway in support of the 
Bahraini forces. Then the camp – and eventually the roundabout as such – was 
totally demolished (for more on this story see Matthiesen 2013; Fibiger 2017).

Shortly after this, Ali Abdulemam, the creator of BahrainOnline, left 
Bahrain. Others stayed, and either continued blogging anonymously, or could 
not continue. There had also been some divisions within the group, as well as 
within the opposition as such, as to the strategies and aims of the uprising. 
Was the aim reform of the regime or the end of the regime? (The popular call 
at the beginning of the uprising in Bahrain was for reform, not for the end 
of the regime as in Tunisia and Egypt). Was the aim a republic, and if so, was 
this an Islamic republic?6 According to some interviewees who were involved 
in BahrainOnline at the time but later distanced themselves from the main-
stream opposition, the idea of calling for a republic originally came from the 
London opposition. These views support the idea that the London opposition 
was out of tune with the mood among Bahrainis, in particular with what strat-
egies would work best for the opposition. ‘Me and others, we were born and 
bred in Bahrain. We understand the sentiments. If you are from outside, you 
don’t’, as one of them put it. Now, however, he and many other activists are 

	 6.	 A content analysis 
of the messages and 
discussion on this 
website would demand 
access. At the time of 
fieldwork and writing 
this was not possible 
due to the process of 
archiving the website. 
This could be an idea 
for future research.



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

60  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

all outside Bahrain. For many of them, the struggle for reforms and change in 
Bahrain goes on from here, but in new ways.

Ali Abdulemam, my main interlocutor in this section and the creator and 
owner of BahrainOnline, explained how he is now mainly working as an 
adviser and consultant to others confronted by problems with digital security –  
both in and outside Bahrain – but also how he works with NGOs on the situ-
ation in Bahrain:

At that time we were the revolutionary in technology, by now we are 
getting old. Now I work with digital security. If some in Bahrain have 
problems with digital security they can contact me. People can contact 
me by Twitter […] I [also] work with NGOs outside Bahrain, there are 
no NGOs in Bahrain, because of the situation, they are dissolved or not 
active.

A particular NGO he works with, and a striking example of an internation-
alized and research-based NGO that is not directly political but still targets 
the Bahraini regime, is Bahrain Watch, which is based in London.7 The core 
members of this group include not only Bahraini but also British, United States 
and Pakistani nationals, though all have some relation to Bahrain. The NGO 
surveys Bahraini government programmes and spending, such as purchases of 
arms and security equipment. Some of their most influential revelations have 
been those of Bahrain’s purchase of tear-gas from South Korea and digital 
spyware from Israel (for a bigger picture of arms trade between in particular 
the United Kingdom and the Gulf countries, see Wearing 2018). That Bahraini 
activists had reported from South Korea made it into the press in Bahrain, 
which otherwise ignores any voices of the opposition. According to one of 
the persons involved in London, one pro-government journalist in Bahrain 
lamented that the diasporic activists ‘are active in five continents’ and asked 
for more resources from Bahrain’s government to counter the apparently 
international appeal of these opposition narratives.

More relevant to this article is the trade in spyware, which has rendered 
the Bahraini authorities very well equipped and up to speed with the newest 
technology. If the youngsters behind BahrainOnline back in the 1990s were 
savvy first-movers who could therefore launch their news and get behind the 
wall of censorship, they now operate against fierce competition from well-
funded and highly alert government agencies.

I will end this article by discussing the role of social media; in particular 
how having been an asset to the opposition both within and outside Bahrain, 
they have become a liability, heavily feared as a medium for surveillance 
within Bahrain and abroad.

SOCIAL MEDIA, SURVEILLANCE AND PERSISTENCE

Summing up from the two cases above, in the course of 2017 and 2018 the 
newspaper Al-Wasat closed down because of repression within Bahrain, and 
likewise the formerly so important website BahrainOnline disappeared from 
the Internet because, as the co-founder put it, people now prefer other media 
forms and outlets. These are primarily the new social media such as Twitter, 
WhatsApp and Instagram, three outlets which many of my interlocutors –  
diaspora Bahrainis in London and Denmark – cite as the most important 
sources of news from Bahrain and for keeping in touch with both the political 

	 7.	 Other examples of 
such NGOs are Salam 
and BIRD (Bahrain 
Institute for Rights 
and Democracy), also 
based in London. They 
are both focused on 
human rights and thus 
more traditional NGOs.



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    61

situation and, not least, friends and family in the country. While my interlocu-
tors in London and Denmark still seem able to get the information they want 
from Bahrain, many have noted that social media activity is dwindling and 
that people have become more cautious in their online activities. As one of the 
long-term political activists in London put it:

Until three years ago you would get all the information on social media, 
but now nobody can write, if they write they go to jail, three years, four 
years, five years. But we have our people inside, who send us informa-
tion by email, this is how we get information for news. On Twitter I read 
good news… […] I try not to communicate with [people] inside. I try 
not to speak. If I speak to someone they will get arrested.

The London activists need to be careful how they get in touch with their peers 
in Bahrain, because people there may get in trouble for being connected to the 
Bahraini political group in London. The same fear has also prompted many 
Bahrainis in the diaspora to refrain from getting involved in political activi-
ties, or from association with particular activists. In Denmark, for example, I 
heard that when a WhatsApp group was set up to link the small community 
of Bahrainis there, some had directly questioned whether particular persons 
should be included in this online group because they were well-known politi-
cal activists who might endanger the whole community, in particular the 
families in Bahrain. People fear for themselves and their families at home, and 
the connectivity of online social media, and the traces that such media activity 
leaves, have turned from an asset into a liability. As noted earlier in this article, 
Jones (2013, 2019) has reported on digital surveillance and counteractivism by 
the Bahraini and other Gulf regimes, as has Moss (2018) for Syria. More gener-
ally, Zuboff (2019) points to the crucial importance of Internet surveillance 
in contemporary global society. Although primarily focused on Syria, Moss 
also mentions – building on a 2014 report on the Bahrain Watch website –  
how Bahraini authorities intend to ‘track and monitor the “every move” of 
political refugees in Britain through their computers and mobile phones’ 
(Moss 2018: 268). Awareness of this intention has roused fears that not only 
those in Bahrain may be targeted, but those outside it as well.

One of the most notable Twitter accounts within Bahrain during and after 
the 2011 uprising was that of Nabeel Rajab (again, according to his Wikipedia 
entry, this account is ‘ranked number 1 in Bahrain’). Rajab’s case is also one 
that has taught Bahrainis in and outside the country to be careful with their 
social media activity. Rajab is a long-term human rights activist who appeared 
as one of the leaders of the 2011 uprising. He communicated intensively via 
in particular Twitter and Facebook. In 2012 he was detained and convicted 
for his regime-critical tweets. First he was sentenced to three years, which 
was later reduced to two due to international pressure; then, released in May 
2014, he was arrested again in October the same year following new tweets. 
Sentenced this time to 6 months in prison, he was pardoned by the King in an 
attempt to reach out to the Bahraini community. But Rajab was convicted once 
again in 2017 and sentenced to two years in prison for ‘disseminating false 
news, statements and rumours about the internal situation of the kingdom 
that would undermine its prestige and status’, clearly pointing to the inter-
national profile and dissemination of his Twitter account. In 2018, still active 
on Twitter (through his wife), he received another 5-year sentence because of 
tweets about the war in Yemen and criticism of Saudi Arabia, something that is 



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

62  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

also deemed unlawful in Bahrain. Rajab’s was one of the cases, and the most 
highly profiled, that my interlocutor is referring to in the quotation above. 
Several other interviewees have referred to this particular case, and note in 
general that they now follow the situation in Bahrain less intensively than 
they used to. This is in part because of the surveillance. Most recently (from 
what I know), in May 2019 a new law was issued in Bahrain specifically target-
ing WhatsApp groups: if regime-critical sentiment is voiced in a WhatsApp 
group, the individual who started (owns) the group can face prosecution, 
even if he or she has voiced nothing themselves. Over and above this fear of 
surveillance and prosecution, this silencing effect also stems from the feeling 
among Bahrainis in the diaspora that they cannot do anything to change the 
situation, and that when they follow what is going on, they only feel ashamed 
that they can do nothing – or feel obliged to do something. For example, an 
interlocutor in Copenhagen who was active in the 2011 uprising and after 
some time in prison had returned to Denmark, where she had grown up as 
a second-generation migrant from Bahrain, told me how she had come to 
dislike talking to people in Bahrain – by phone, WhatsApp or other means:

I get scared sometimes when we talk, I don’t talk very freely to them. 
So when I was in Bahrain I was not talking very freely, because I felt it 
was threatening me, but when I am sitting here I am just really afraid of 
being vocally anti-regime, on WhatsApp for example, saying something, 
because I am always conscious that the phones might be bugged, that 
the government knows everything and that they get in trouble. So we 
try to keep it like, it is mostly just social, talking about everyday stuff, not 
very political.
Do you talk with others than family?
Most of the people I knew and are very close to are in prison. So no. 
Sometimes I would get a phone call from prison, but it is very difficult 
for me to talk to people who are in prison.
Okay, to avoid making any problems for them?
Not only that, I feel guilty, and when I talk to them I don’t know what 
to say. There are a lot of people who are very young and sentenced to 
160, 170 years in prison, and I have nothing to say to them that I feel can 
give them hope.

This mood of demobilization (Davenport 2015; Yonus 2019) is arguably a sign 
of defeat for Bahrain’s regime-critical media. It is a significant factor in the 
silence that, in Bahrain in particular, seems to be the new order (Fibiger 2018). 
But the core activists in London keep on going, and keep up their level of 
activities, not least because of that very obligation referred to above by others. 
In London you can do something; in Bahrain, you cannot. As one interviewee 
emphasized: ‘[w]e make the news’. The news is produced in London, not in 
Bahrain itself.

I will end this article by providing a few brief examples of the diversity of 
activities, both online and offline, carried out in London during the period 
of my fieldwork for this project alone, that is, in 2018 and 2019. These show 
that Bahrain’s London diaspora is far from silenced. In fact, it is apparently in 
London that a loud part of the voice of Bahrain’s opposition resides.



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    63

‘WE MAKE THE NEWS’

Every Wednesday and Saturday a group of Bahrainis meet in London to 
demonstrate against the Bahraini regime, its repression and mistreatment 
of prisoners, and international support for the regime. On Wednesdays they 
meet in front of the Saudi Embassy, on Saturdays in front of the British prime 
minister’s residence in Downing Street – because, as one of the organiz-
ers of these weekly events explained, Bahrain is heavily dependent on both 
Saudi Arabia and the United Kingdom, and because the embassy of Bahrain 
has been moved to a rather quiet location where few people would note 
the demonstration. The numbers of participants in these demonstrations (in 
which I have not taken part, both for fear of my own surveillance and to main-
tain my research integrity) have gone down; now usually only a handful of 
Bahrainis meet for these events, but ’we believe that if we knock on the door 
again and again, eventually it will open’, as I was told. However, on particu-
lar occasions larger groups, including both Bahraini and Arab and British 
supporters, meet for demonstrations outside Bahrain’s embassy. This was the 
case on the anniversary of the 14 February uprising and on other significant 
dates in the Bahraini political calendar, and also in connection with particular 
incidents such as the execution of two young prisoners in July 2019. On 24 
August – while I was drafting this article – I received WhatsApp messages 
from Bahraini activists in London, reporting from a demonstration that day 
in front of Bahrain’s embassy that was described as organized by ‘Bahrain’s 
Opposition Bloc and a number of human rights organizations’; the poster title 
also stated, ‘in solidarity with hunger strikers in Bahrain’. Such events involve 
speeches from key members of the diasporic community, in particular the 
Bahraini NGOs in London (and the pictures from this most recent one also 
show non-Bahraini speakers). They often also involve press conferences, even 
events in the British parliament organized with British MPs. With the excep-
tion of the more technically and research-oriented Bahrain Watch mentioned 
above, the most important among these NGOs are BIRD – the Bahrain 
Institute for Rights and Democracy – and Salam, working specifically on the 
issue of deprivation of citizenship, which many Bahrainis abroad have experi-
enced. The demonstration of 14 February 2019, at which time I was in London 
and briefly passed by, was filmed in its entirety (probably also from inside the 
embassy, but this I do not know about) and was put on the YouTube channel 
Bahrain al-Youm, which is also the site for documenting many other activities 
by the London group. Likewise, the underground TV station Lulu TV – estab-
lished after 2011, its name specifically referring to the Pearl Roundabout centre 
of the uprising – broadcasts from these events and interviews key speakers. 
Lulu TV first operated from London, but now primarily from Lebanon, though 
many interviews and stories are still featured from the London group. These 
are intended for the Bahraini community in and beyond Bahrain, and for an 
Arab community more generally (and there is an English version of the Lulu 
TV website for the international community as well [lualuatv.com]).

One particular story during this period was Ali Mushaima’s hunger strike, 
carried out for 63 days during August and September 2018. The hunger 
strike was in support of his father, Hassan Mushaima, a long-term activist 
and leader of the Al-Haq movement, who has been imprisoned since 2011 
and is suffering from poor health and harsh prison conditions. This one-man 
demonstration (often accompanied by other Bahrainis) was carried out on the 
very doorstep of Bahrain’s London embassy, showing the fine line separating 



www.manaraa.com

Thomas Fibiger

64  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

	 8.	 The line between 
the premises of 
the embassy and 
British jurisdiction 
was breached on 
29 July 2019, when 
one Bahraini activist 
climbed onto the 
roof of the embassy 
(via scaffolding next 
door) in an attempt to 
create attention to the 
scheduled execution 
of two prisoners in 
Bahrain later the same 
night. The activist 
was taken down by 
embassy guards, but 
was then carried out of 
the embassy by British 
police breaking into the 
embassy, fearing for ‘a 
second Khashoggi’ as 
suggested by activists 
on the ground in front 
of the embassy. I plan 
to use and expand 
on this case, and the 
fine line between the 
embassy and Britain, in 
another article, based 
on my presentation at 
the conference ‘Digital 
Fortress Europe’, 
Brussels, October 2019.

what is possible on the two different sides of the door to these premises. Ali 
Mushaima’s story was broadcast widely by social media, by Lulu TV, and also 
by British media such as The Guardian, which featured a letter written by Ali 
Mushaima himself to explain his cause.8

There is thus a wide range of offline and online political activism among 
the Bahraini diaspora in London, intended to show support for the cause of 
Bahrain’s opposition both in Bahrain and abroad, to put pressure on the regime 
in Bahrain, and to inform public opinion in Europe, in particular Britain. These 
activities – offline and online – are much more possible today outside Bahrain 
than inside, and, therefore, people feel an obligation to keep going: to keep 
knocking on the door, as one interviewee put it above. Surveillance, demo-
bilization and silencing are one side of the story of regime-critical media in 
Bahrain; continuing activism and the sense that ‘we make the news’ are the 
other.

The lessons to be learnt here do not only pertain to Bahrain, let alone the 
Middle East. If Zuboff’s critique of ‘surveillance capitalism’, as noted earlier in 
this article, is pessimistic about the digital power of algorithms, surveillance 
and control, Zuboff herself ends her book with hope for a future in which 
people will act against this digital surveillance by saying ‘No More’ to the digi-
tal sphere (Zuboff 2019: 525) and living their lives in the physical, face-to-face 
world. The Bahraini activists in London have shown that such offline activi-
ties are of crucial importance, but also that offline and online activism come 
together: through their offline activities, as demonstrated above, Bahrainis 
in London aim to put physical – real-life – pressure on public opinion and 
leading politicians in Britain, as well as to show support for their brethren 
in Bahrain and the Arab world by digitally distributing their activism. If digi-
tal media activity is a double-edged sword – used against, but also by the 
regime – the offline activism on which that digital activity is based may actu-
ally produce real political change.

CONCLUSION

In conclusion, therefore, the voice of Bahrain, meaning the voice of a regime-
critical media, has not been silenced. It may be marginal; but with the excep-
tion of the newspaper Al-Wasat, within Bahrain it has always been a rather 
marginal part of the media scene. In the wake of the ill-fated uprising of 2011, 
and in particular since the closure of Al-Wasat, regime-critical media in Bahrain 
are again primarily based in the diaspora, not least in London. This, however, 
is something of which the regime in Bahrain has always been very aware, 
since the establishment of the Bahrain Freedom Movement and its Voice of 
Bahrain newsletter in the early 1980s. In recent years, the regime has acquired 
increasing technological means for surveillance of the online activities that are 
crucial to the dissemination of public protest from diasporic centres such as 
London. This troubles Bahrainis there, and increases the costs – the conse-
quences for oneself and for one’s contacts within Bahrain – of online media 
activity. The aim of the regime is to silence regime-critical media, to silence 
the critical voice of Bahrain. Here they have had increasing success, not only 
within Bahrain but also in the diaspora. But their objective is still countered by 
a persistent mobilization and activism among Bahrainis in London, who see 
their own activism, online and offline but always disseminated online, as their 
only means of provoking political pressure and change.



www.manaraa.com

Silencing the voice of Bahrain?

www.intellectbooks.com    65

ACKNOWLEDGEMENTS

The research for this work is part of the project ‘Mediatized Diaspora’ at 
Copenhagen University, funded by the Independent Research Fund Denmark, 
grant number 8018–00038B. The author thanks the project team Ehab Galal 
(head), Zenia Yonus and Mostafa Shehata for thoughtful comments on this 
work and for their shared work on this project.

REFERENCES

Adamson, Fiona B. (2002), ‘Mobilising for the transformation of home. 
Politicized identities and transnational practices’, in N. Al-Ali and K. Koser 
(eds), New Approaches to Migration?, London: Routledge, pp. 155–68.

Bassiouni, M. Cherif, Rodley, Nigel, Al-Awadhi, Badria, Kirsch, Philippe 
and Arsanjani, Mahnoush H. (2011), Report of the Bahrain Independent 
Commission of Inquiry, Bahrain: Manama, http://www.bici.org.bh/
BICIreportEN.pdf. Accessed 3 January 2020.

Bayat, Asef (2010), Life as Politics: How Ordinary People Change the Middle East, 
Palo Alto, CA: Stanford University Press.

——— (2015), ‘Plebeians of the Arab spring’, Current Anthropology, 56:11, pp. 
33–43.

Beaugrand, Claire (2016), ‘Deconstructing minorities/majorities in parliamen-
tary gulf states (Kuwait and Bahrain)’, British Journal of Middle Eastern 
Studies, 43:2, pp. 234–49.

Castells, Manuel (2015), Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the 
Internet Age, Hoboken, NJ: Wiley.

Cohen, Robin (2008), Global Diasporas: An Introduction, London: Routledge.
Davenport, Christian (2015), How Social Movements Die: Repression and 

Demobilization of the Republic of New Africa, Cambridge: Cambridge 
University Press.

Fibiger, Thomas (2011), ‘Sectarian secularism in Bahrain’, in N. Bubandt and 
M. van Beek (eds), Varieties of Secularism in Asia: Anthropological Explorations 
of Politics, Religion, and the Spiritual, London: Routledge, pp. 163–81.

——— (2017), ‘Potential heritage. The making and unmaking of the pearl 
monument in Bahrain’, Journal of Arabian Studies, 7:2, pp. 195–210.

——— (2018), ‘Stille i Bahrain: 7 år efter det arabiske forår’, Noter – tidsskrift 
for historielærerforeningen, gymnasium og HF, 217, pp. 51–57.

Gengler, Justin (2015), Group Conflict and Political Mobilization in Bahrain 
and the Arab Gulf: Rethinking the Rentier State, Bloomington, IN: Indiana 
University Press.

Hafidh, Hasan and Fibiger, Thomas (2019), ‘Civic space and sectarianism in 
the gulf states: Dynamics of “informal” civil society in Kuwait and Bahrain’, 
Studies in Ethnicity and Nationalism, 19:1, pp. 109–26.

Jones, Marc Owen (2013), ‘Social media, surveillance and social control in the 
Bahrain uprising’, Westminster Papers in Communication and Culture, 10:2, 
pp. 71–94.

——— (2019), ‘Propaganda, fake news and fake trends. The weaponization of 
Twitter bots in the gulf crisis’, International Journal of Communication, 13, 
pp. 1389–415.

Khalaf, Abdel Hadi (2000), Unfinished Business: Contentious Politics and State-
Building in Bahrain, Lund: Lund University.

Khuri, Fuad I. (1980), Tribe and State in Bahrain, Chicago, IL: University of 
Chigaco Press.

http://www.bici.org.bh/BICIreportEN.pdf
http://www.bici.org.bh/BICIreportEN.pdf


www.manaraa.com

Thomas Fibiger

66  J  ournal of Arab & Muslim Media Research

Louër, Laurence (2008), Transnational Shia Politics: Religious and Political 
Networks in the Gulf, London: Hurst and Company.

Lynch, Marc (2015), ‘After the Arab spring. How the media trashed the transi-
tions’, Journal of Democracy, 26:4, pp. 90–99.

Matthiesen, Toby (2013), Sectarian Gulf: Bahrain, Saudi Arabia, and the Arab 
Spring That Wasn’t, Stanford, CA: Stanford University Press.

Moss, Dana (2018), ‘The ties that bind: Internet communication, technolo-
gies, networked authoritarianism, and “voice” in the Syrian diaspora’, 
Globalizations, 15:2, pp. 265–82.

Sökefeld, Martin (2006), ‘Mobilizing in transnational space: A social movement 
approach to the formation of diaspora’, Global Networks, 6:3, pp. 265–84.

Wearing, David (2018), AngloArabia: Why Gulf Wealth Matters to Britain, 
Medford: Polity Press.

Yonus, Zenia (2019), ‘Media practices among Syrians in Scandinavia’, paper 
presented at the Conference Regime-Critical Media and Arab Diaspora, 
Copenhagen University, 5–6 September.

Zuboff, Shoshana (2015), ‘Big other: Surveillance capitalism and the prospects 
of an information civilization’, Journal of Information Technology, 30, pp. 
75–89.

——— (2019), The Age of Surveillance Capitalism, London: Profile Books.

SUGGESTED CITATION

Fibiger, Thomas (2020), ‘Silencing the voice of Bahrain? Regime-critical media 
and Bahrain’s London diaspora’, Journal of Arab & Muslim Media Research, 
13:1, pp. 51–66, doi: https://doi.org/10.1386/jammr_00010_1

CONTRIBUTOR DETAILS

Thomas Fibiger is associate professor in Arab and Islamic studies at Aarhus 
University. He holds a Ph.D. in anthropology from Aarhus University (2010), 
based on several rounds of ethnographic fieldwork in Bahrain, focused on 
religion, politics and uses of the past. More recently he has been involved in 
collaborative research projects on Shia Islam and on sectarianism, based on 
new fieldwork in Kuwait and Bahrain (2013–17). Since 2018, he has been part 
of the research project ‘Mediatized Diaspora’ based at Copenhagen University, 
working with Bahrainis in London and in Denmark, of which this article is a 
product.

Contact: Arab and Islamic Studies, Department of the Study of Religion, 
Aarhus University, Jens Chr. Skousvej 7, 1453, 8000 Aarhus C, Denmark.
E-mail: thomas.fibiger@cas.au.dk

 http://orcid.org/0000-0002-7855-8376

Thomas Fibiger has asserted their right under the Copyright, Designs and 
Patents Act, 1988, to be identified as the author of this work in the format that 
was submitted to Intellect Ltd.

https://doi.org/10.1386/jammr_00010_1
mailto:E-mail: thomas.fibiger@cas.au.dk
http://orcid.org/0000-0002-7855-8376
http://orcid.org/0000-0002-7855-8376


www.manaraa.com

Copyright of Journal of Arab & Muslim Media Research is the property of Intellect Ltd. and
its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the
copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email
articles for individual use.


